Is een CE-certificaat nodig? Waarom ECE R10 of R65 vaak volstaat
Inleiding
Wanneer klanten vragen naar een CE-certificaat voor een zwaailicht, flitser, werklamp of ander signalisatieproduct, kunnen wij in veel gevallen een ECE R10- of ECE R65-certificaat aanbieden als volwaardig en officieel alternatief. Maar wat is nu het verschil tussen CE en ECE, en waarom is een ECE-certificering vaak voldoende?
Wat is het verschil tussen CE en ECE-certificering?
- CE-markering is een algemene Europese richtlijn voor productveiligheid, bedoeld voor consumenten- en industriële producten binnen de EU.
- ECE-keuringen (zoals ECE R10 en ECE R65) zijn specifieke, officiële goedkeuringen binnen het E-markingssysteem, erkend door alle EU-lidstaten en vele landen daarbuiten. ECE-certificeringen worden meestal toegepast op voertuigcomponenten, zoals verlichting en signalisatie, en vallen dus in een meer gespecialiseerd technisch kader.
Waarom een ECE R10 of R65-certificaat vaak volstaat
In veel gevallen vervangt een ECE-goedkeuring de nood aan een CE-certificaat volledig. Hier is waarom:
- ECE = CE+, oftewel: het voldoet aan CE-eisen, en vaak zelfs strenger
- Producten met ECE-markering vallen al onder de relevante EU-richtlijnen
- De E-markering op het product geldt als officieel bewijs van conformiteit
Daarom wordt er bij producten met een ECE R10 of R65-keuring vaak geen apart CE-document meegeleverd — de regelgeving voorziet daar niet in, omdat de ECE-keuring dit al afdekt.
In de meeste toepassingen binnen voertuigsignalisatie is een ECE R10- of R65-certificering voldoende en wettelijk correct. Deze goedkeuringen vallen onder het Europese E-markeringssysteem en dekken de benodigde conformiteit af voor voertuiggebonden gebruik.
Alleen wanneer een product buiten de voertuiginbouw gebruikt wordt of onder andere CE-richtlijnen valt (zoals EMC voor industriële apparaten), kan een CE-markering vereist zijn.